Vart är vi på väg?

Då har vi söndag idag . Helgen har varit otroligt lugn. Vilket jag trivdes med.
Har bara umgåtts med hundarna och låtit kroppen vila.
Haft skön sov morgon både igår och idag. Varit ute med hundarna på ett ställe jag hittat , där jag kan ha både Caisa och Geisha lösa,  och Geisha var så lycklig. Det är inte ofta hon får vara lös.
Men , det är ju lite hennes eget fel. Hade hon varit trevlig mot människor och andra hundar hade det ju varit enklare.  Fast , det är väl iofs lite mitt fel också kanske.. kanske inte gav henne nog med social träning när hon var valp?   Beror lite på hennes syn också tror jag , hon ser ju så dåligt på ena ögat , sen är ju rasen känd för att vara ganska reserverad. Ja jag vet inte..

Solen tittar fram idag igen , inte så varmt ute men det är skönt med en pause från värmen ,
så jag får mer gjort på gården.
Ska göra ett ryck idag och försöka kratta ihop de sista löven som är på bakgården.
Och plocka ihop allt som ska iväg till tippen. Och jag skiter i om rogers grejer åker med till tippen.
Då slipper jag se honom igen iaf. Och det får han säga vad han vill om, mer än hälften av de han säger är hans är nog mammas så. Han är en sån skurk. Önskat att jag såg vem han var när mamma började träffade honom.
Skulle ha lyssnat på Tobias. Han är en bra människo kännare.

I onsdags förresten , så ringde ju social kontoret till mig för att medela att att Mathias boende hos mig har ifrågasatts. Och att ärendet ska behandlas igen. pga av all tumult som varit runt Mathias?
Fattar ingenting. Okej visst, mathias har gjort bort sig en gång när han hamnade i bråk. Men jag ska inte säga att jag inte förstår varför han reagerade som han gjorde. En äldre man slog till hans kompis, och mathias gick emellan och fick ett slag , och slog då tillbaka. De flesta hade nog gjort samma sak som honom i den situationen.
Men , vi befinner oss ju i en rätt speciell situation , eftersom han är 16 år och bor hos mig , hans syster som är 25.
Och dom har ögonon på oss, eftersom dom är lite osäkra på om jag ska klara av uppgiften som "mamma" , familjehem åt honom. Vilket jag tycker att jag gör, jag trivs jätte bra med det. Vi har en bra relation , och jag tycker att Mathias sköter sig bra med tanken på hur det kunde ha varit. Han kunde ha slagit bakut efter att mamma gick bort + att han har en far som är missbrukare tillofrån.

Och jag skulle aldrig klara av att se honom någon annanstans än här, det här är hans hem , och vi är hans familj. Och vi håller ihop. Så är det bara . Family above all.
Och även fast händer mycket runt om honom och hans kompisar så måste han hålla sig borta från vissa saker. Och det är han medveten om också, han är inte en bråkig kille som strular på.
Han spelar fotboll och har mål i sitt liv. Han umgås med vänner och gör saker som 16 åringar gör.
Jag kan ju inte spärra in honom och tvinga honom att sitta vid datorn dag ut och dag in.
Det är mycket som spökar i en 16 årings kropp, mycke hormoner. Jag vet , Har ju nyss varit där själv.

 
Efter den händelsen så hade vi en "uppföljningsplan" med familjehems rätten.
Och dom sa att vi inte behövde oroa oss , för att händelsen absolut inte skulle påverka någonting.

Men sen på valborgs , så vart ju Mathias påflugen bakifrån helt utan förvarning , av en kille som helt enkelt hade något emot honom, anledningen vet jag inte, inte Mathias heller. Mathias ville iaf inte bråka.
Men han knäckte Mathias näsben och han fick operera näsan.

Så nu tycker alltså alltså familjehems rätten att det varit för mycket tumult runt om honom?
Ursäkta mig men, det som hände på valborgs var inte hans fel , han ville inte ha något med den killen att göra. Han hade kul med sina kompis , men kvällen vart förstörd av en liten psyk unge.
Sen det som hände för några månader sen var jävligt onödigt ,men  dom hade lovat att det inte skulle påverka någonting.
Men , tydligen så?
Jag fattar liksom inte, vissa familjer kan missbruka, slå sina barn och helt enkelt skita i dem.
Men ändå får dom behålla barnen? Myndigheterna blundar för fel saker ibland.
Även fast dom far illa. Det är sjuk. Och det är det som gör mig så arg.
Vart är allt påväg egentligen?

När jag var 15 år flyttade jag hem till min mamma igen från familjehemmet jag bodde hos, och var ute och festade jämt. Fick min första lägenhet av soc när jag var 16-17 och hamnade i HELT fel umgänges krets och syntes med fel folk. Missade halva nian och sen efter de har jag inte spenderat många timmar i skolan.
Tack och lov så var jag ju mer vettig än vissa andra och höll mig borta från all skit som fanns runt om mig. Knakse beror på att jag sett mycket under min uppväxt , och alltid haft det runt om mig. Sen var mamma väldigt öppen mot mig , och berättade mycket för mig. Och fick mig att förstå vart livet kunde ta mig om jag valde fel väg.

Men dit jag vill komma är de att , då ifrågasatte aldrig socialkontoret min placering.
Utan jag o mina vänner fick liksom göra lite som vi ville.

Men när Mathias plötsligt åker på stryk av någon random liten skit så blir det helt plötsligt han som ska straffas? Förstår inte riktigt hur dom resonerar.
Utredningen ska inte börja förän efter sommaren , så att vi ska få en "lugn" sommar, men .. jag kommer ju inte att kunna släppa tanken på att han kanske tas ifrån mig. Jagkommer ju att strida för detta.
Det ska dom veta också. Om han tvingas att flytta till ett annat familjhem så vet jag att hans värld kommer att rasa. Men jag tror inte att dom riktigt förstår det.

Så , nu har jag fått skriva av mig. Behövde verkligen få släppa ut lite.

Efter sommaren så har iaf jag och mina bröder tänkt fara på en utlandsresa. Det behöver vi alla. Önskar att vi kunde åka iväg redan nu.  Men pengarna finns inte just nu , så det bli ju som sagt att snåla i sommar!
Och jag ser faktist framemot det! :)
Lättare att hålla i pengarna om man har ett mål! :)








See U.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0